2015/51.

Tárgyalás időpontja: 
2015. december 14., hétfő 08.00
Ügy tárgya: 
Halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége
Ügyszám: 
Bf.238/2015.
Tárgyalás helyszíne: 
Veszprémi Törvényszék, 8200 Veszprém, Vár u. 19.
Tárgyaló: 
fsz. 23. sz. tárgyaló
Ügyszak: 
Büntető
Összegzés: 

A törvényszék az ügyben nyilvános ülést tart. 

A megállapított tényállás lényege szerint:

H. Cs. vádlott 2014. június 24. napján 05 óra 15 perc körüli időben a 82-es számú főúton Veszprém irányából Zirc irányába haladt a tulajdonát képező osztrák felségjelzésű, Peugeot 407 típusú személygépkocsival, borult idő volt, nappali világosság, nedves útburkolat. A vádlott utast nem szállított.

Ugyanezen az útszakaszon, ugyanebben az irányban, a vádlott előtt közlekedett kb. 30 km/h sebességgel K. I. egy traktorból és pótkocsiból álló, mezőgazdasági vontatóval.

Szintén ugyanezen az útszakaszon, a vádlott útirányával szemben közlekedett Zirc irányából Veszprém irányába V. K. sértett az általa vezetett Suzuki Swift típusú személygépkocsival, amelyet ő vezetett, a jobb oldali első ülésen élettársa B. K. utazott. A gépkocsiban ketten voltak, mindketten használták a biztonsági övet.

A vádlott haladása során a 15. km szelvénytől 919 méterre Zirc irányába, egy enyhe bal kanyarban az előtte azonos irányba, kb. 30 km/h sebességgel haladó K. I. által vezetett mezőgazdasági vontató előzésébe kezdett 55-65 km/h sebességgel, annak ellenére, hogy az enyhe kanyar miatt az út nem látható be teljesen.

A vádlottal szemből érkező, 100-105 km/h sebességgel közlekedő Suzuki Swift típusú személygépkocsi vezetője, V. K. sértett az ütközési ponttól 66-70 méterre, a kanyarívből kiérve észlelte a vele szemben közlekedő vádlottat. A sértett az általa a sávjában észlelt, előzésben lévő, a vádlott által vezetett gépkocsi helyzetét veszélyhelyzetként ítélte meg, ezért az ütközés elkerülése érdekében vészfékezett.

A vészfékezés következtében a Suzuki kerekei a nedves aszfalton megcsúsztak, és balra tartva az úttest középvonalától a Peugeot haladási sávjában, a terelővonaltól 0,3-0,4 méterre a vádlott által vezetett, saját forgalmi sávjában éppen visszatérő, de az előzést még nem teljes mértékben befejező Peugeot 407 személygépkocsi bal elejének ütközött. A Suzuki az ütközés következtében függőleges tengelye körül az óra járásával ellentétes irányban megpördülve a menet iránya szerinti szalagkorlátnak csapódott.

A baleset következtében a sértett 8 napon túl gyógyuló, súlyos életveszélyes sérüléseket szenvedett el, majd a kórházba szállítását követően, 2014. június 24. napján 12 óra 55 perckor elhalálozott. A sértett halálának oka traumás és vérzéses shock volt, halála az elszenvedett sérülés között közvetlen okozati összefüggés állapítható meg.

A baleset következtében B. K. 8 napon belül gyógyuló zúzódásos sérüléseket szenvedett el.

A baleset következtében a vádlott 8 napon belül gyógyuló, kéz ujjának törését szenvedte el.

A baleset azért következett be, mert a vádlott fenti cselekményével megszegte a KRESZ 34.§ (1) bekezdés a) pontjában foglaltakat, amelynek értelmében előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és megelőzendő jármű sebessége közötti különbségekre - az előzés a szembe jövő forgalmat nem zavarja.

A vádlott 1969. év óta rendelkezik „B” járműkategóriákra érvényes vezetői engedéllyel, a balesetig 500 000 - 700 000 km-t vezetett. A vádlott vezetői engedélye a helyszínen nem került elvételre.

A Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprémi Járási Hivatala 2014. június 24. napjától elrendelte a vádlott vezetési jogosultságának szünetelését a büntetőeljárás jogerős befejezéséig, egyúttal a vezetési jogosultságot igazoló okmányát visszavonta és ennek tényét a közúti közlekedési nyilvántartásba bejegyezte.

Ha a sértett 87 km/h sebességgel közlekedik, és nem fékez, akkor az ütközés elkerülhető lett volna oly módon, hogy 9-10 km lett volna a két gépkocsi közti távolság, amikor a vádlott visszatér a saját sávjába. Amennyiben a sértett a tényleges sebességével halad és nem vészfékez, hanem 3 m/s2 lassítással lassító fékez, esetleg kis mértékben jobbra kormányoz, úgy 85 km/h sebességre lassítva a járművét elhaladhatott volna a sávjába visszatérő Peugeot mellett.

Az elsőfokú bíróság a büntetlen előéletű vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében mondta ki bűnösnek, ezért őt 1 év 2 hónap – végrehajtásában 1 év 6 hónap időtartamra felfüggesztett – szabadságvesztés, valamint 1 év közúti járművezetéstől eltiltás büntetésre ítélte, továbbá kötelezte a bűnügyi költség megfizetésére.

Az elsőfokú ítélet ellen az ügyész súlyosításért, a vádlott és védője felmentésért jelentettek be fellebbezést.

 

 

Közérdeklődésre számot tarthat: 
Igen
Eljáró bíróság: