2017/47.

Tárgyalás időpontja: 
2017. november 20., hétfő 08.30
Ügy tárgya: 
Maradandó fogyatékosságot okozó, ittas állapotban elkövetett járművezetés bűntette
Ügyszám: 
B.180/2017.
Tárgyalás helyszíne: 
Veszprémi Járásbíróság, 8200 Veszprém, Bajcsy-Zsilinszky u. 11.
Tárgyaló: 
113. sz. tárgyaló
Ügyszak: 
Büntető
Összegzés: 

A járásbíróság az ügyben első tárgyalást tart, amelyen a vádlottat és a tanúkat kihallgatja, a szakértőt meghallgatja és ítélethozatal várható.

A vádirati tényállás lényege szerint:

A vádlott 2016. március 28. napján 00 óra 50 perckor ittas állapotban közlekedett az általa vezetett BMW 3/CG típusú személygépkocsival B. külterületén, derült időben, éjszakai sötétségben, nem korlátozott látási viszonyok mellett, száraz, hibátlan, idegen anyagtól mentes aszfalt burkolatú úttesten. A vádlott a személygépkocsiban utast nem szállított, biztonsági övét használta.

A fenti útszakaszon az útburkolati jellel ellátott úttest kétirányú közlekedésre alkalmas, a forgalmi sávok száma irányonként egy, szélességük 3,8-3,8 méter. A főút 0 km+65,3 m-nél 70 km/h sebességkorlátozó tábla van kihelyezve, a 0 km+ 311,1 m szelvénytől a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h.

A vádlott fenti útszakaszon történő haladásával azonos időben a vádlott menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sáv melletti útpadkán, a menetiránnyal megegyező irányban állt műszaki meghibásodás miatt egy hajószállító pótkocsi, mellyel párhuzamosan, a vádlott menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávnál, az úttest jobb oldali szélétől 0,4 m-re, a menetiránnyal szemben a K. L. sértett által autómentés céljából leállított autómentő tehergépkocsi parkolt. Ekkor a fényvisszaverő ruházatot viselő sértett a meghibásodott pótkocsi bal hátsó kerekénél a műszaki mentést végezte.

Az autómentő tehergépkocsi tompított világítással, ködlámpával, vészvillogóval volt megvilágítva, a kabintetőn a megkülönböztető fényjelzés működött. Az útpadkán leállított pótkocsi két háromszög alakú prizmával volt felszerelve, továbbá az elakadásjelző háromszög is – az autómentő tehergépkocsi elé, attól kb. 10 lépés távolságra, a jobb oldali forgalmi sáv közepén – kihelyezésre került.

A vádlott haladása során a fenti útszakaszon 110-122 km/h sebességgel haladva ittasságából kifolyólag csak késedelmesen, a későbbi ütközési helytől 60-65 m távolságra észlelte az autómentő jelenlétét, ezért fékezett, ennek ellenére 85-93 km/h sebességgel frontálisan az autómentő tehergépkocsi elejének ütközött, melynek során a meghibásodott pótkocsi bal hátsó kerekénél a műszaki mentést végző és a fékezés hangjaira felfigyelő, ezért az autómentő tehergépkocsi motorház-tetejére felugrani próbáló Kiss László sértettnek a bal lába az ütköző autók közé beszorult.

Az autómentő jelenléte, a megkülönböztető fényjelzés, a későbbi ütközési helytől 361,1 m-re, a 70 km/h sebességkorlátozást feloldó – 110 km/h megengedett sebességet jelző – tábla előtt 128,8 m-re, azaz még a 70 km/h-s sebességkorlátozó tábla hatálya alatti útszakaszról volt észlelhető.

A leállított akadály, azaz a meghibásodott pótkocsi és annak mentését a fentiek szerinti megvilágítással végző autómentő tehergépkocsi konkrét, azaz a vádlott menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávot teljes egészében elfoglaló helyzete a későbbi ütközési helytől 199,4 m-re volt észlelhető.

A vádlott haladása során a 70 km/h-s sebességkorlátozást bizonyíthatóan, ittasságából kifolyólag túllépte. A vádlott ittasságából kifolyólag jelentős észlelési- és cselekvési késedelemben volt.

A baleset következtében a sértett a bal lábszár III. fokban nyílt romos ér- és idegsérüléssel járó törését szenvedte el, melynek okán a sértett bal lábszárát amputálni kellett, mely sérülés 8 napon túl gyógyuló maradandó fogyatékosságot eredményezett.

A balesetben a vádlott a jobb térdkalács törését, valamint a bal váll hámhorzsolásos sérülését szenvedte el, mely sérülések 8 napon túl, mintegy 4-5 hét alatt gyógyulnak.

A baleset helyszínén a vádlottal szemben alkoholszondát alkalmaztak, melynek pozitív értéke miatt tőle a s.-i kórház rendelőintézetében kétszeri vérminta vételére került sor. A vádlott véralkohol értéke a 2016. március 28. napján 02 óra 50 perckor mért első mérési eredmény alkalmával 1,37 g/l, míg a második mérés alkalmával, 2016. március 28. napján 03 óra 40 perckor 1,27 g/l volt.

A baleset azért következett be, mert a vádlott haladása során megszegte a KRESZ 26.§ (4) bekezdésében foglalt – utalással a KRESZ 14.§ (1) bekezdésének d) pontjára – foglalt szabályt, mely szerint a jármű sebességét a sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, melyre az adott körülmények között számítania kell. A KRESZ 14.§ (1) bekezdésének d) pontja szerint a sebességkorlátozás tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos. A vádlott megszegte továbbá a KRESZ 4.§ (1) bekezdésének c) pontjában írt közlekedési szabályt, mely szerint járművet az vezethet, akinek szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

A vádlott 2007. év óta rendelkezik „B1”, „B”, „Mgv, T (Traktor), F”, „Kerti traktor, K” és „AM” kategóriákra érvényes vezetői engedéllyel.

A Veszprémi Járási és Nyomozó Ügyészség indítványozta a vádlottal szemben próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztés büntetés kiszabását, a vádlott közúti járművezetéstől való eltiltását, valamint a büntető eljárás során felmerült bűnügyi költség megfizetésére kötelezését.

Közérdeklődésre számot tarthat: 
Igen
Eljáró bíróság: